dissabte, 16 de gener del 2010

Proposta d'intervenció

Hola a tots i totes! Això ja s'acaba...però abans de tancar el blog us deixo la proposta de la tècnica del mural col·lectiu. Aquesta la vaig dur a terme en unes colònies d'estiu de deu dies i la veritat és que va funcionar d'allò més bé. Espero que us sigui de servei.

ACTIVITAT MURAL COL·LECTIU

“FEM PINYA”

Ivan Villalonga Tomàs

Cultura contemporània: valors i educació

1. Nivell (etapa educativa, edat)

El nivell que he escollit per a dur a terme l’activitat és cicle superior, és a dir nens i nenes de onze a dotze anys, tot i que es podria dur a la pràctica amb nens de qualsevol edat, ja que el seu significat és fàcilment comprensible i no suposa massa dificultats.

2. Àmbit (formal, no formal)

En aquest cas l’àmbit escollit és el no formal i més específicament unes colònies d’estiu de deu dies, tot i que es pot adaptar a diferents situacions i àmbits. A l’escola, per exemple també la podríem utilitzar. El requisit, per dir-ho d’alguna forma, seria que existís un grup de nens i nenes units per un vincle, ja siguin amics, companys de classe...

3. Dimensió (curricular, tutorial, organitzativa-institucional, social...)

4. Competències bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Competències artística i cultural

Competència d'autonomia i iniciativa personal

5. Competències pròpies (competencia social i ciutadana).

6. Objectius didàctics.

- Fomentar la cohesió de grup.

- Acceptar les potencialitats i mancances de cada persona.

- Respectar l’entorn, el material, els companys i els monitors.

- Fomentar el treball en equip.

7. Tema/valor/centre d’interès

El valor que es treballa amb aquesta activitat és bàsicament el sentiment de pertinença a un grup. Amb l’activitat els nens i nenes poden arribar a veure d’una manera molt senzilla, visual i fàcil de recordar, que un grup està format per moltes persones. Aquestes són diferents, úniques i totes tenen diferents habilitats (i també mancances). A més a més poden arribar a entendre que un grup cohesionat és un grup de persones que es respecta, que s’ajuda, que comprèn que tots som diferents i que això és positiu.

Tots aquests aspectes són evidenciats per la colònia durant els deu dies de convivència. Durant aquest temps poden adonar-se que cada persona té un paper clau en el grup, ja que les habilitats i potencialitats d’uns segurament seran les mancances d’altres.

8. Descripció

L’activitat és un taller conjunt i va rebre el nom de FEM PINYA. Aquesta, la vam realitzar durant unes colònies de deu dies, més concretament el sisè dia. Precisament no la vam fer la principi perquè d’aquesta manera els participants ja havien viscut moltes coses amb el grup, ja tenien més sentiment de pertànyer a alguna cosa.

Aquest consistia en fer un mural gegant amb forma de trencaclosques, en el qual cada nen hi apareixia representat en una fotografia que prèviament havíem demanat que portessin. A més a més, cada nen o nena va decorar la seva peça de la manera que li va agradar; alguns van escriure alguna frase, altres van fer-hi algun dibuix, etc. El taller no és res de l’altre món però el seu significat és molt clar. Un cop vam acabar el taller i el vam muntar, va restar com a mural durant totes les colònies. El que representa era un conjunt de gent, que potser es coneixen, o no i que durant deu dies intensos van viure i compartir moltes experiències irrepetibles. Tots formàvem des del primer dia un conjunt, un grup, UNA COLÒNIA i tots teníem un paper important. Sense una de les peces el trenca closques mail es completa, no és el mateix. Per tant, cadascuna de les seves peces és vital perquè aquest conjunt de gent pugui esdevenir un grup.

9. Recursos necessaris.

· Recursos materials:

El taller el vam realitzar amb goma Eva o cautxú, un material molt utilitzat a l’hora de realitzar treballs manuals amb infants. Aquest material proporciona gran varietat d’opcions per ser treballat i a l’hora el resultat sempre és molt vistós. A més a més necessitem diferents colors, coles i altres materials per a decorar i personalitzar cadascuna de les peces. Finalment ens cal un lloc vistós on poder exposar el mural.

Llista de material:


- goma eva o cautxú de colors.

- fotografies dels nens i nenes.

- cola de contacte.


- retoladors permanents.


- tisores



· Recursos humans:

Crec que aquesta part és molt important, ja que en el nostre cas érem un grup de monitors molt conscienciat sobre el valor de cada membre dins d’un grup. Nosaltres també formem part d’un grup, l’equip de monitors, i dins d’aquests tots podem aportar idees i aspectes diferents i complementaris que enriqueixen a tots els membres que el formen. Crec que és bàsic dur a terme l’activitat només si es creu realment en aquest aspecte, ja que d’aquesta manera transmetrem el nostre missatge amb claredat, coherència i de manera versemblant.

10. Duració

L’activitat es va realitzar en un matí i un cop finalitzada es va passar a fer una petita xerrada després de dinar. En aquesta vam expressar el que significava per a cada membre formar part d’aquell grup.

11. Orientacions (espai, agrupaments, riscos...).

L’espai on vam realitzar l’activitat va ésser la sala de tallers de la casa. Aquesta era força gran, ben il·luminada i sense sorolls.

Quant a la organització dels grups, els monitors i monitores ens vam repartir en dos grups. Dos vam anar amb un grup i tres amb l’altre. Els participants van ser dividits, de manera aleatòria, en dos grups diferents. Vam creure adient treballar amb subgrups, ja que l’espai ens ho permetia i d’aquesta manera podíem atendre més bé els possibles dubtes o qüestions que aquests tinguessin.

12. Criteris i instruments d’avaluació o valoració

12.1 Com s’ha fet la revisió

Cada nit, un cop els nens ja estan dormint, els monitors ens reuníem i valoràvem com havia anat el dia, quins punts no havien acabat de funcionar, quins punts ens havien anat a favor, com havíem actuat, què calia millorar, quins conflictes havien sorgit tant pel que fa als nens com a l’equip de monitors i com havíem actuat. Repassàvem cada activitat que havíem fet durant el dia i en fèiem una crítica constructiva. El mateix vam fer amb aquest taller.

Pel que fa a l’activitat FEM PINYA, la valoració que se’n va fer va ser molt positiva, ja que tot i que vam veure que el grup no era un gran “fan” dels tallers, l’activitat els va agradar. Crec que el més important va ser el resultat final, ja que va ser impactant veure totes aquelles peces de colors juntes i sobretot les diferents reflexions que els participants van fer.

12. 2. Quins aspectes s’han revisat

Els punts que vam avaluar van ser el següents:

- Puntuació ( de l’1 al 5): vam acordar una puntuació de 5.

- Preparació: El taller estava ben preparat i el material estava a punt quan vam començar l’activitat.

- Realització: L’activitat es va realitzar segons el previst i no va sorgir cap problema. Tots estaven molt calmats. S’hi van esmerar molt per poder donar-li el toc personal a la seva peça. Les reflexions i el debat final va ser dallò més positiu.

- Implicació dels monitors: Bona. Hem participat fent la nostra peça però hem estat al cas de si algun nen tenia problemes.

12.3. Quins resultats o conclusions se n’han tret

La conclusió a la que vam arribar l’equip de monitors és que a vegades no és tant important buscar una activitat impressionant i espectacular, ja que una de les coses més importants és el valor que se li dona a una activitat i com es presenta als participants. Crec que en aquest cas l’activitat tenia un sentit de fons important i que aquest es va transmetre correctament, ja que, com ja he dit abans, els monitors crèiem fermament en el que dèiem.

13. Font (llibre, web...).

L’activitat l’he extret de la meva memòria del curs de monitor en el lleure que vaig realitzar al 2005 a l’Escola de l’Esplai de Girona.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada