dimarts, 13 d’octubre del 2009

Desigualtats rendiment escolar entre rics i pobres? I tant que si!

He trobat aquest article en un diari digital. Em va semblar d'allò més interessant i volia compartir-lo amb vosaltres. Crec que tots ens hem plantejat alguna vegada si realment el nivell econòmic influeix de manera tan dràstica en els resultats dels alumnes. Des del meu punt de vista pot semblar usual que sigui així, ja que els alumnes amb nivell socioeconòmic més elevat té moltes més facilitats per accedir als aprenentatges i als contextos que els propicien o els afavoreixen. Un altre dia continuaré indagant sobre el tema, ja que crec que és una qüestió molt important.

Us deixo un enllaç on podeu trobar informació sobre aquest estudi.

Per accedir-hi clica aquí


Els nens pobres fracassen més a l’escola que els rics

El sistema no corregeix les desigualtats socials de les famílies. La meitat dels de classe baixa de Catalunya són «analfabets en matemàtiques».


Marta Rodríguez. 09.11.2005

Digues de quina família provens i et diré com et van els estudis. Aquesta és la conclusió que s’extreu d’un estudi de la Fundació Bofill que alerta que a major estatus social, econòmic i cultural dels pares, millor és el rendiment educatiu dels fills de 15 anys. I a la inversa, dels nuclis més desafavorits surten els nois amb pitjors notes, independentment de l’escola i la seva titularitat.

El cas és paradigmàtic a matemàtiques. La meitat dels nens de famílies de classe baixa presenten nivells baixíssims –el director de l’informe, Ferran Ferrer, els va qualificar «d’analfabets»–, mentre que a les classes altes és del 13%. Patrons similars es donen a ciència, resolució de problemes o a la comprensió lectora.

Sense expectatives

Les desigualtats en el rendiment escolar evidencien, segons Ferrer, que el sistema educatiu és incapaç d’oferir les mateixes oportunitats, i per tant, perpetua les diferències per raons d’origen i frenen les expectatives de futur dels més desafavorits. Malgrat tot, si es compara amb altres països de l’entorn, l’escola corregeix lleugerament les desigualtats individuals dels alumnes i compensa l’impacte dels factors sòcioeconòmics. Així, si s’analitzen el conjunt de centres s’adverteix que les diferències entre classes socials es mantenen però menys.

La situació es repeteix en escoles públiques com privades, tot i que en les primeres és més evident perquè és on es concentren els alumnes amb famílies de baixa renda i nivell formatiu.

Les diferències amb els foranis

Catalunya té el dubtós honor d’encapçalar el rànquing –amb el permís de Bèlgica– on hi ha més diferències entre el nivell educatiu dels nois autòctons respecte dels immigrats. L’informe també revela que són els alumnes catalanoparlants els que treuen millor nota, perquè les seves famílies estan millor situades. Ferran Ferrer es va mostrar amoïnat per les diferències entre nois i noies. Ells les superen en mates i elles, en comprensió lectora.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada