L'altre dia a classe vam treballar a partir de la revista Bakeaz on podíem trobar un anàlisi del concepte dels drets humans i les seves característiques. Aquí us deixo el document íntegre en pdf on podem trobar una proposta dels principis didàctics i estratègies organitzatives per abordar el tema en qüestió des de l'escola. També podeu visitar la pàgina web on podem trobar altres publicacions relacionades.
(per accedir al document sencer feu clic aquí)
En el document trobem el següent paràgraf:
(per accedir al document sencer feu clic aquí)
En el document trobem el següent paràgraf:
Para que todas y todos podamos disfrutar de los derechos, la educación es llamada a jugar nuevamente un papel fundamental. En efecto, desde el mismo momento de la aprovación de la Declaración Universal ya se produce la respuesta educativa. Por un lado, porqué el derecho a la educación forma parte del propio articulado (articulo 26); por otro, porqué, como se recoge en el preámbulo, la implantación y profundización de los derechos humanos queda ligada a la intervención de la educación. En este sentido, ciertas posiciones, tanto de ayer como de hoy, vuelven a caer, interesada o ingenuamente, en el "utopismo pedagógico" de la primera ola de la educación para la paz que representa el movimiento de la Escuela Nueva (Jares, 1991:33-37). Aún reconociendo el papel fundamental de la educación, la vigencia de los derechos humanos se libra en otros espacios sociales, principalmente en los políticos, económicos y culturales, tal como la história nos ha enseñado. Ni la educación por si sola puede hacer que desaparezcan todos los males del planeta, ni tampoco debe dejarse utilizar por el uso perverso cada vez más frecuente entre la clase política que intenta trasladar a la educación todos aquellos problemas que tienen origen y resolución en otros ámbitos.
La reflexió que fa l'autor sobre l'excés de responsabilitats que sovint, i de manera incorrecta, es dipositen sobre l'escola em sembla del tot encertada. Això m'ha fet pensar en el que escrivia l'altre dia. Si realment la política i en general la societat delega tantes feines a l'escola, serà perquè realment veu que és una entitat on alguns d'aquests problemes es poden tractar amb un potencial i uns resultats positius, no?. Doncs, llavors, què són tots aquests comentaris amb els que ens trobem diariàment de tot allò que l'escola fa tant malament? I tot allò que fa bé? I a tot allò que s'ha d'enfrontar com si aquesta organització fos un Déu totpoderós capàs de solucionar les injusticies d'aquest món? Els problemes de la societat incumbeixen a tota persona que forma part de la societat, és a dir a tot ésser humà.
L'afirmació que fa l'autor sobreque l'escola, per si sola, no pot enfrontar-se i solucionar els problemes de la nostra societat és la frase que resumeix millor el meu pensament. Per mi, aquest és un dels conceptes claus per tal que una societat funcioni i els seus problemes es puguin "resoldre" o si més no suavitzar. La col·laboració de tots aquells agents que configuren la societat és la clau per a poder aconseguir canvis significatius i a llarg termini. Això però, porta intrínsicament valors com el compromís, la cooperació i el treball en equip, i sembla que molta gent no està disposada a adquirir o a portar a la pràctica aquests valors.
Per acabar, i com molt bé diu l'autor, els drets humans són universals, i això, des del meu punt de vista, a més a més d'indicar que són iguals per a tota persona, també significa que la seva preservació i la seva cura també s'ha de fer per part de tota la humanitat.
L'afirmació que fa l'autor sobreque l'escola, per si sola, no pot enfrontar-se i solucionar els problemes de la nostra societat és la frase que resumeix millor el meu pensament. Per mi, aquest és un dels conceptes claus per tal que una societat funcioni i els seus problemes es puguin "resoldre" o si més no suavitzar. La col·laboració de tots aquells agents que configuren la societat és la clau per a poder aconseguir canvis significatius i a llarg termini. Això però, porta intrínsicament valors com el compromís, la cooperació i el treball en equip, i sembla que molta gent no està disposada a adquirir o a portar a la pràctica aquests valors.
Per acabar, i com molt bé diu l'autor, els drets humans són universals, i això, des del meu punt de vista, a més a més d'indicar que són iguals per a tota persona, també significa que la seva preservació i la seva cura també s'ha de fer per part de tota la humanitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada